EK vliegvissen in Portugal

EUROPESE KAMPIOENSCHAPPEN VLIEGVISSEN 2023 IN PORTUGAL

In het najaar van 2022 kregen we de vraag of we belangstelling hadden om deel te nemen aan het EK 2023 in Portugal.

Peter Jansen, René van Haastrecht, Tom van Schijndel, Charlie Borgman en Rob Boudewijns.

De een wat meer ervaren in het vissen op een rivier dan de ander.

Door iedereen werd er enthousiast gereageerd met een volmondig JA natuurlijk. Al is het maar voor de ervaring die je opdoet tijdens zo’n wedstrijdweek. Al snel werd er onderling contact gelegd, om een keer bij elkaar te komen voor een oriënterend gesprek. De voorbereidingen zijn begonnen, we gaan ervoor.

Al snel werd er een app-groep aangemaakt waar ook bondscoach René Koops in deelnam, hij ging ons begeleiden tijdens de aanloop naar het EK. Ieder ging voor zichzelf op zoek op het internet naar informatie over vliegvissen in Portugal. Dat viel niet mee, er is niet zoveel te vinden. Welke vliegjes, hoe daar te vissen etc. Wel hadden we al gehoord dat het vliegvissen in Portugal heel taai en moeilijk zou zijn. Waarom wisten we niet maar daar zijn we tijdens het EK wel achter gekomen.

Op 15 januari organiseerde René Koops een informatiedag voor het damesteam en het EK en WK team over vissen op een rivier: de materialen, het lezen van een rivier, vliegjes die je zeker kan gebruiken, samen vliegjes binden etc. Dit was een leerzame dag die als zeer nuttig werd ervaren.

In dezelfde periode zijn we met het EK team bijeen gekomen voor een eerste oriënterend gesprek en kennismaking. Hoe gaan we naar Portugal, welke vliegen gaan we maken, wat nemen we mee, wie wordt de captain, trainingsdagen organiseren Duitsland/Tsjechië, knie- en schenenbeschermers regelen waren de belangrijkste onderwerpen. Uiteindelijk werd Rob gekozen tot teamcaptain.

Op 19 maart kwamen we samen in Helmond voor een bindmiddag, dit was super gezellig. Tijdens het binden werden vele zaken besproken en we kwamen samen tot een belangrijke conclusie: dit is een gezellig team met respect voor elkaar, die er samen een mooie tijd van willen maken en ook graag wil presteren in Portugal. De doelstelling is om in elk geval niet als laatste te eindigen.

Als voorbereiding zijn een aantal van ons 3x naar Duitsland geweest om te oefenen met euro nymphing, anderen zijn 3 dagen naar Tsjechië geweest om te trainen. Allemaal zeer leerzaam.

Ondertussen hebben we regelmatig contact gehad met Jeannette de Jong. Zij heeft op de achtergrond heel veel geregeld voor ons, zoals: de vergunning in Portugal, de oranje shirts, de teamspeldjes om uit te delen, de financiële zaken en nog veel meer.

Uiteindelijk werd er besloten om met de wedstrijdbus, gesponsord door René Koops, naar Portugal te rijden, 1900 km. We konden alle materialen niet in 1 koffer krijgen als we zouden gaan vliegen.

Op 14 mei was het zover, René van Haastrecht had de bus opgehaald en haalde die morgen iedereen op. Als laatste Rob in Helmond opgepikt en om 9.00 uur vertrokken we naar Portugal. Basisafspraken waren om de 2 uur stoppen en wisselen van chauffeur, degenen die voorin zitten blijven wakker. 22 uur later waren we in Portugal.

Op 15 mei om 5.30 uur ter plaatse bij huisje waar Charlie reeds aanwezig was, hij had al 2 weken daar vakantie gevierd met familie. Uitladen, settelen en even slapen. In de middaguren even gevist op kopvoorn in een nabijgelegen meertje met nimf en droge vlieg. Daarna nog de vergunningen voor de 1e week opgehaald in het hotel, die keurig klaar lagen bij de receptie.

Op 16 mei begonnen de voorbereidingen dus echt, we gingen vissen op de wedstrijd rivieren. De organisatie had een deel van alle rivieren aangewezen als trainingslocatie, op de wedstrijdlocatie zelf mocht men niet vissen. Dus we hebben geoefend op rivier de Paul, Alva, upper en Lower Zezere en lake Mossin. Deze dagen waren zwaar, weinig tot geen vis. Elke dag vroeg uit de veren, de lokaties lagen soms wel 100 km uit elkaar. Soms een forel gevangen, maar kopvoorns hebben we regelmatig gevangen. We visten met kleine droge vliegjes, nimfen en streamers.

We hadden een vast ritueel voor deze trainingsdagen. Elke dag ging om 6.00 uur de wekker, om 7.00 uur vertrek naar een rivier, om ca 17.00 uur weer terug en koken of uit eten, vliegjes binden en weer naar bed. Wat opviel tijdens deze dagen was dat er weinig tot geen vis te zien was, we hebben dan ook niet veel gevangen. Op Lake Rossim hebben we 2x gevist. Er stond veel wind, een paar forellen en kopvoorns gevangen. Glaslijn, zwarte streamer en zwart/gele boobie. De oefenlocatie van de Upper Zezere was prachtig om te zien, maar zeer moeilijk bereikbaar. Een gevaarlijke afdaling van 20 meter om naar 1 poel te lopen, maar de vissen zagen ons van ver ploeteren en verdwenen als sneeuw voor de zon. Daar zijn we na een uur gestopt.

Kort samengevat: mooie rivieren, veel overhangende bomen en struiken, weinig tot geen vis, weinig gevangen, veel klauteren en klimmen, soms gevaarlijk. Hopelijk zit er op de wedstrijdlocatie meer vis.

Zondag 21 mei was voor ons een rustdag. Voorbereiden op de wedstrijddagen, nog wat extra vliegjes binden, inpakken en uitrusten.

Op 22 mei zijn we verhuisd naar het hotel waar alle deelnemers samenkomen, slapen en eten. Om 13.00 uur de lunch en om 13.30 uur ingecheckt. Iedereen heeft zich gesetteld op zijn kamer. Om 15.00 uur was de captainsmeeting, daar vond de loting plaats, deze is rustig verlopen.

Om 19.00 uur naar het centrum met de bus voor de vlaggenparade onder begeleiding van 3 politiewagens en de harmonie bestaande uit 4 personen. In het gemeentehuis werden de teams voorgesteld en werden de volksliederen ten gehore gebracht. Daarna oversteken naar het theater voor vele hapjes en drankjes en een Fado zangeres. Geen diner vanavond in het hotel, dus geniet maar extra van de hapjes en het gebak. Helaas was er geen bus geregeld voor de terugreis naar het hotel. Sommige teams gingen te voet terug (6 km) of namen een taxi. Daarna naar bed want de volgende dag was de 1e wedstrijddag.

23 mei, de 1e wedstrijddag
Spannend voor iedereen!

René: op het meer 2 kopvoorns en 1 forel op zwarte streamer
Charlie: rivier Paulo, 5x forel op worm chenille.
Rob: rivier Alva 0 vissen, geen aanbeet gehad.
Peter: Upper Zezere, 9 forellen, gevangen met streamer in 1 poel.
Tom: Lower Zezere 0 vissen

Bijzonderheden: Rob is daar aangevallen door een hond, een man stond emmers water te scheppen in zijn beat om zijn auto te wassen.  Daarna had iedereen een lunch bijv. in een wijkhuis en leegstaande hal of buiten op een terras. Dit was allemaal goed geregeld.

24 mei, 2e wedstrijddag
We gaan allemaal weer naar een andere rivier of meer.
Peter: rivier Alva: 1 forel, 47,2 cm
Rob: rivier Paul, 3 lossers grote forel en 10 x kopvoorn, allemaal net te klein.
René: Upper Zezere, 1x forel
Charlie: Lower Zezere 2x forel
Tom: Lake Rossim, 0 vissen. Wel diverse kopvoorns, maar allemaal kleiner dan 20 cm

Bijzonderheden: de controleurs spreken alleen Portugees. Sommigen hadden nog nooit een vis in de hand gehad of konden door lichamelijk ongemak niet met je meelopen. We kwamen erachter dat er in 3 rivieren in de beats 1 tot 4 forel is uitgezet, daar werd goed gevangen. Dus geluk bij de loting is belangrijk, en je moet natuurlijk ook een beetje kunnen vissen!!

25 mei, 3e wedstrijddag
Charlie: Lake Rossim: 2 vissen, 2e plaats uiteindelijk
Rob: Lower Zezere : 0 vissen
Tom: Upper Zezere, 4 x forel, zijn eerste vissen, goed gedaan Tom!
René: rivier Alva, 1x forel
Peter: rivier Paul, 1x forel

Bijzonderheden: Beats 6 tot 11 waren vaak moeilijk bevisbaar. Smalle rivieren, veel overhangende bomen en struiken, moeilijk bereikbaar, weinig vissen gespot. Op deze dag is er 1 visser uit Slowakije naar het ziekenhuis gebracht. Hij is van een oever 2 a 3 meter naar beneden gevallen en op zijn hoofd terecht gekomen. Hij heeft daarna niet meer gevist, mocht die avond wel weer naar het hotel.

26 mei, 4e wedstrijddag
Rob: Lake Rossim 0 vissen, storm, mist en regen, alle 11 vissers hadden 0 vissen gevangen.
Charlie: Upper Zezere, 2 forellen, 2e plaats
René: rivier Paul, 2 vissen 9e plaats
Tom: rivier Alva, 2 vissen
Peter: Lower Zezere 0 vissen

27 mei 5e wedstrijddag
Peter: Lake Rossim, 1 forel, 47,8 cm op zwart/gele boobie!! 3e plaats.
Charlie: rivier Alva, 5x forel, 1e plaats
René: Lower Zezere, 1 x forel
Tom: rivier Paul :1 x forel,  en diverse ondermaatse vis gevangen
Rob: Upper Zezere, 0 vissen, wel 5 forellen gevangen maar helaas ondermaats bijv. 19,9 en 19,8 cm, de controleur was onverbiddelijk.

In de avonduren was er een galadiner georganiseerd op 5 minuten rijden van het hotel af. Eerst werden de prijzen uitgereikt.

Landenteams:
1e plaats: Frankrijk
2e plaats: Spanje
3e plaats: Finland

Individueel eindstand:
1e plaats: Lionel Fournier uit Frankrijk
2e plaats: Vincent Mathieu uit Belgie
3e plaats: Daniel Martin uit Spanje

Als team hebben we onze doelstelling gehaald, we wilden niet als 11e eindigen, we zijn als 10e geëindigd.

Individueel hebben sommigen van ons uitstekend gepresteerd:

Charlie Borgman op de 8e plaats
Peter Jansen op de 34e plaats
René van Haastrecht op de 37e plaats
Tom van Schijndel op de 53e plaats
Rob Boudewijns op de 57e plaats

Die avond werd het nog laat in het hotel. We hebben samen nog een paar biertjes gedronken en de volgende morgen om 8.00 uur weer aan het ontbijt. Na alles te hebben gepakt en afscheid te hebben genomen van diverse vissers uit andere landen vertrokken we om 9.15 uur weer naar Nederland. Om 6.30 uur de volgende morgen was Rob als 1e weer thuis. Peter was de laatste en die was om 9.00 uur weer thuis. De reis is voorspoedig verlopen, onderweg gegeten bij een Mac Donalds, regelmatig wisselen van chauffeur en weer door. Op 30 mei hebben Rob en Peter de bus gewassen en schoongemaakt weer afgeleverd bij Dhr. Koops.

Conclusie:
Het waren 2 fantastische weken, we hebben veel kunnen vissen maar helaas niet veel kunnen vangen. Het was taai en moeilijk om in Portugal te vissen. De contacten met de andere vissers uit diverse landen waren zeer leerzaam en het was gezellig binnen ons clubje. Met 100% enthousiasme, motivatie en de wil om te winnen hebben we allemaal het onderste uit de kan gehaald. Met voor ons een redelijk goed resultaat, want we zijn niet als laatste geëindigd.

Hartelijk dank aan Sportvisserij Nederland voor de financiële bijdrage die wij mochten ontvangen voor onze deelname. Verder willen wij bondscoach René Koops bedanken voor zijn tijd en energie bij de voorbereiding en de begeleiding op afstand tijdens de wedstrijddagen, en natuurlijk voor het ter beschikking stellen van zijn bus. Ook willen we Jeannette de Jong bedanken voor haar hulp tijdens alle voorbereidingen naar dit EK toe.

M.VR.GR.

Charlie Borgman, Peter Jansen, René van Haastrecht, Tom van Schijndel, Rob Boudewijns